Tips

Deze pagina bevat handigheidjes, die te pas kunnen komen bij het onderhoud van je MG-B.

Te weinig speling tussen de grond en de auto.
In het land met de vele verkeersdrempels, kan het vooral met de wat oudere MG-B roadster voorkomen, dat je de grond raakt. Het aanpassen van de vering kan uitkomst bieden, maar is redelijk ingrijpend. Een andere mogelijkheid is, om onder de roadster wielen te zetten van de MG-B GT. Deze zijn groter, waardoor de auto hoger komt te staan. Dit scheelt centimeters.
Lichten aan, accu leeg?
Het kan iedereen wel eens overkomen. Op een grouwe dag, parkeer je de MG-B en vergeet de lampen uit te doen. Bij terugkomst wil hij niet meer starten, want er is te veel energie weggestroomd uit de accu. Hier is wat tegen te doen. Koop voor ongeveer vier gulden een klein zoemertje bij de elektronica zaak. Let op dat je een twaalf volt type mee krijgt.
Hier zitten twee draadjes aan. Een rode en een zwarte. Plaats dit zoemertje in de buurt van de binnenverlichting, die aan gaat als de deur wordt geopend. Sluit de zwarte draad aan op de verlichtingdraad, die naar het deurcontact gaat (geschakelde massa). Sluit de rode draad aan, op de lichtschakelaar. Zoek met behulp van een lampje of een voltmeter, de aansluiting waar spanning (12 V) op komt te staan, zodra je het licht aan doet. Als de rode draad hierop wordt aangesloten, dan hoor je de zoemer, zodra je de deur open doet en je het licht nog heb laten branden!
Automatten
Matten in de auto is niet alleen voor de mooiigheid, maar ook voor de geluiddemping. Je kunt natuurlijk bij de MG-dealer matten kopen voor in de MG-B, maar die zijn redelijk prijzig. Als goede Hollander kijk je dan nog eerst wat rond. Zo ook bij Leen Bakker. Daar hebben ze mooie zwarte traplopers op de rol met een hele zware rubberen achterzijde. Deze zijn goed te gebruiken als automatten. Het in model brengen kan met een stanley-mes met behulp van de oude matten als model. Rafelen doen deze niet, dus er hoeft niets omgezoomd te worden.
Het bekleden van de kofferbak werkt ook geluiddempend.
Remmen ontluchten.
Om in je eentje de remmen van je MG te ontluchten zijn er leuke setjes in de handel. Dit is een potje met wat slangetjes. Een lege appelmoespot hebben we allemaal wel ergens staan. Een aquariumslang kost ook bijna niets. Het enige wat nog ontbreekt is een terugstroomventiel. Ook die is verkrijgbaar bij de aquariumhandel.
Maak een gat in de deksel van de appelmoespot, waardoor klemmend het slangetje past. steek het slangetje in de pot tot net boven de bodum. Knip het slangetje ongeveer 10 cm boven de pot door en plaats hier het terugstroomventiel, zodat er alleen vloeistof richting pot kan lopen. De rest van de slang sluit je weer aan op het ventiel. Nu heb je een super-lowcost bleading apparaatje, die niets beter of minder is, dan die je compleet kan kopen.
Lekkage dak.
Voor een MG-B is het niet bijzonder dat er wat water in de auto stroomt bij een fikse plensbui. Ook al is de kap gesloten. Om dit te minimaliseren zoek je natuurlijk als eerst de plaats op, waar het water naar binnen komt. Komt er water tussen het frame van de voorruit en de kap (zowel hardtop als softtop) dan is de oplossing nabij.
In de bouwmarkten, bij de gipsblokken in de buurt, liggen rollen foam-strips. Dit is een soort stevige zelfklevende brede grijze tochtband, die wordt gebruikt bij het plaatsen van een gipswandje. Door de stevige kwaliteit en de afmetingen is deze foam-strip goed te gebruiken als afdichting tussen het dak en het voorruitframe. Een waterdichte oplossing.
Versnellingbak olie vernieuwen.
Het verwijderen van versnellingsbak olie is geen probleem. een plug aan de onderkant losdraaien en de bak loopt leeg. Maar het vullen....
Dit gebeurt via een gat in de tunnel, dus van binnen uit de auto. Natuurlijk ver weggestopt, achter het console van de autoradio, zit onder de vloerbedekking een gat in de tunnel. Hierlangs kan je net bij de vulopening, waar een klein peilstokje in zit. Als je je flesje met nieuwe olie via dit gaatje wil legen in de versnellingbak, dan mag je van geluk spreken, als er nog enkele druppels in de versnelling terecht komen. Daarom de volgende tip:
Neem een stuk PVC-elektriche pijp (5/8"). Buig deze met een buigveer zodanig dat deze makkelijk in de vulopening van de versnellingbak past. De pijp past precies in de opening. In het andere uiteinde van de pijp plaats je een trechtertje.
Nu is het vullen van de versnellingsbak met nieuwe olie ineens geen probleem meer!