Deze pagina bevat handigheidjes, die te pas kunnen komen bij
het onderhoud van je MG-B.
Te weinig speling tussen de grond en de
auto. In het land met de vele verkeersdrempels, kan het
vooral met de wat oudere MG-B roadster voorkomen, dat je de grond raakt. Het aanpassen van de vering kan uitkomst bieden, maar is redelijk ingrijpend. Een andere mogelijkheid is, om onder de
roadster wielen te zetten van de MG-B GT. Deze zijn groter, waardoor de auto hoger komt te staan. Dit scheelt centimeters.
|
Lichten aan, accu leeg? Het kan iedereen wel eens overkomen. Op een grouwe dag, parkeer je de MG-B en vergeet de
lampen uit te doen. Bij terugkomst wil hij niet meer starten, want er is te veel energie weggestroomd uit de accu. Hier is wat tegen te doen. Koop voor ongeveer vier gulden een klein
zoemertje bij de elektronica zaak. Let op dat je een twaalf volt type mee krijgt.
Hier zitten twee draadjes aan. Een rode en een zwarte. Plaats dit zoemertje in de buurt van de binnenverlichting, die aan gaat als de deur wordt geopend. Sluit de zwarte draad aan op de
verlichtingdraad, die naar het deurcontact gaat (geschakelde massa). Sluit de rode draad aan, op de lichtschakelaar. Zoek met behulp van een lampje of een voltmeter, de aansluiting waar
spanning (12 V) op komt te staan, zodra je het licht aan doet. Als de rode draad hierop wordt aangesloten, dan hoor je de zoemer, zodra je de deur open doet en je het licht nog heb laten
branden!
|
Automatten Matten in de auto is niet alleen voor de mooiigheid, maar ook voor de geluiddemping. Je kunt
natuurlijk bij de MG-dealer matten kopen voor in de MG-B, maar die zijn redelijk prijzig. Als goede Hollander kijk je dan nog eerst wat rond. Zo ook bij Leen Bakker. Daar hebben ze mooie
zwarte traplopers op de rol met een hele zware rubberen achterzijde. Deze zijn goed te gebruiken als automatten. Het in model brengen kan met een stanley-mes met behulp van de oude matten als
model. Rafelen doen deze niet, dus er hoeft niets omgezoomd te worden.
Het bekleden van de kofferbak werkt ook geluiddempend.
|
Remmen ontluchten. Om in je eentje de remmen van je MG te ontluchten zijn er leuke setjes in de handel. Dit is
een potje met wat slangetjes. Een lege appelmoespot hebben we allemaal wel ergens staan. Een aquariumslang kost ook bijna niets. Het enige wat nog ontbreekt is een terugstroomventiel. Ook die
is verkrijgbaar bij de aquariumhandel.
Maak een gat in de deksel van de appelmoespot, waardoor klemmend het slangetje past. steek het slangetje in de pot tot net boven de bodum. Knip het slangetje ongeveer 10 cm boven de pot door
en plaats hier het terugstroomventiel, zodat er alleen vloeistof richting pot kan lopen. De rest van de slang sluit je weer aan op het ventiel. Nu heb je een super-lowcost bleading
apparaatje, die niets beter of minder is, dan die je compleet kan kopen.
|
Lekkage dak. Voor een MG-B is het niet bijzonder dat er wat water in de auto stroomt bij een fikse
plensbui. Ook al is de kap gesloten. Om dit te minimaliseren zoek je natuurlijk als eerst de plaats op, waar het water naar binnen komt. Komt er water tussen het frame van de voorruit en de
kap (zowel hardtop als softtop) dan is de oplossing nabij.
In de bouwmarkten, bij de gipsblokken in de buurt, liggen rollen foam-strips. Dit is een soort stevige zelfklevende brede grijze tochtband, die wordt gebruikt bij het plaatsen van een
gipswandje. Door de stevige kwaliteit en de afmetingen is deze foam-strip goed te gebruiken als afdichting tussen het dak en het voorruitframe. Een waterdichte oplossing.
|
Versnellingbak olie
vernieuwen. Het verwijderen van versnellingsbak olie is geen
probleem. een plug aan de onderkant losdraaien en de bak loopt leeg. Maar het vullen....
Dit gebeurt via een gat in de tunnel, dus van binnen uit de auto. Natuurlijk ver weggestopt, achter het console van de autoradio, zit onder de vloerbedekking een gat in de tunnel. Hierlangs
kan je net bij de vulopening, waar een klein peilstokje in zit. Als je je flesje met nieuwe olie via dit gaatje wil legen in de versnellingbak, dan mag je van geluk spreken, als er nog enkele
druppels in de versnelling terecht komen. Daarom de volgende tip:
Neem een stuk PVC-elektriche pijp (5/8"). Buig deze met een buigveer zodanig dat deze makkelijk in de vulopening van de versnellingbak past. De pijp past precies in de opening. In het andere
uiteinde van de pijp plaats je een trechtertje.
Nu is het vullen van de versnellingsbak met nieuwe olie ineens geen probleem meer!
|