Het verhaal 2

 Het vervangen van het voorruitrubber

Zoals in 'De aanschaf' al beschreven is, lekte de voorruit bij fikse regenbuien, in de benedenhoeken tussen het glas en het rubber door. Ik dacht dat een nieuw rubber geplaatst kon worden door de kruiskop-schroeven boven aan de lijst te verwijderen de ruit er zo uit en ingeschoven kon worden. Dat was natuurlijk niet zo. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. En moeilijk is het! De hele voorruit met lijst dient verwijderd te worden. In de beenruimten rechts en links zitten bouten die losgedraaid moeten worden. Je kunt er moeilijk bij. Misschien is het eerst verwijderen van het dashbord makkelijker geweest, maar ik heb dat laten zitten.
Als dat gelukt is en het tussenstangetje is verwijderd, kan het gehele raam er uit genomen worden. Dan kunnen genoemde kruiskopschroefjes losgenomen worden en de bovenkant van de lijst worden verwijderd. Nu kan er rechts en links wat speling gemaakt worden tussen de lijst en de ruit.

Met wat brute kracht kan de ruit met het rubber verwijderd worden. Doe dit werk op een zachte ondergrond, zoals een deken, om de ruit niet te beschadigen. Nu komt het moeilijke werk. Breng het nieuwe rubber om de ruit aan. Deze lijkt ruim te zitten. Verdeel de ruimte regelmatig om het glas.
Smeer de lijst in met VEEL zuurvrije vaseline. Met behoorlijk veel kracht moet de ruit met rubber in de lijst geperst worden. Is dit na veel gezweet gelukt, dan kan het bovenste deel van de lijst weer geplaatst worden.
Als de ruit toch van de auto is, is het aan te bevelen om ook de rubbers tussen de auto en de lijst te vervangen. Voor de zekerheid heb ik daar ook nog een streepje zwarte siliconenkit tussen gespoten met een kitspuit. Nu kan de ruit er zelf weer op geplaatst worden. Eerst vastzetten met het middenstangetje, daarna de bouten in de beenruimten. Als laatste alles controleren en goed vastzetten.

 Inbouwen van alarm
Voor zo'n bolide is een alarminstallatie zeker geen overbodige. Zeker wanneer hij bij mooi weer open geparkeerd wordt.
Minimaal moet er (volgens mij) en startonder-breker op zitten. Deze onderbreekt b.v. de stroomtoevoer naar de bobine en/of naar de benzinepomp. Starten is er dan niet meer bij.
Ook stroomdetectie is een aan te raden optie. Als er een verandering in stroomverbruik op treedt, gaat het alarm af. Het openen van deuren, achterklep, aanzetten radio enz. is hierdoor beveiligd (binnenverlichting).
Tevens zit in mijn alarm een schokdetektie. Als de auto bewogen wordt, door b.v. wegslepen of tegenaanstoten, gaat het alarm ook af.
Omdat er niet snel wordt gereageerd op een alarmsignaal heb ik besloten om de luidspreker van het alarm in de passagiers ruimte te plaatsen. Dit in de hoop, dat een eventuele inbreker hoorndol wordt van het lawaai en uit de auto verdwijnt.
Met behulp van een afstandbediening kan het alarm aan en uit geschakeld worden. Een ledje (lampje) op het middenconsole geeft aan of het alarm is ingeschakeld.
Verder uitweiden over het systeem, zoals waar ik wat gemonteerd heb, doe ik natuurlijk niet. Dat is ook beveiliging.
In de normale autohandel zijn verschillende setjes verkrijgbaar.

 

 

 Ook een beetje verfraaiing
Het oog wil ook wat. De treeplanken zijn standaard voorzien van een beschermplaat met een wafeltjes-motief en zijn gemaakt van aluminium. Voor de freaks zijn er ook mooie gepolijste roestvast-stalen beschermplaatjes in de handel. Ook ik heb die aangeschaft. De montage is simpel. Zelftappertjes los, oude plaat er af, nieuwe er op en zelftappertjes weer vast. Meteen even kijken naar evt. roestvorming. Die was er bij mijn Bee-tje niet.